Monday, July 28, 2008

HUJUNG MINGGU KU


Minggu lepas ayahku ajak balik kampung rumah nenek sebelah mak.. sebenarnya kalo boleh aku lebih suka tinggal kat rumah je..
malas la nak gi mana2..tapi dah pulak ajak pegi rumah nenek aku.. mau tak mau terpaksalah pergi jugak bab nanti diorang cakap pe plak.. so pergilah..
pergi sana aku tak dak kerja nak buat sebab tu la aku malas pergi. boring..
tapi kalo semua balik best jugak bab ada anak makcik aku tu yang comel lagi kiut-miut.
namanya elia fauzana umur baru 2 tahun so boleh la main ngan diorang bab anak makcik aku ni ramai 5 orang semua kecik2 haha..
memang teror mak cik aku nih..

pagi esoknya tu hari ahad tok ajak aku pergi shopping ikan haha...
"nenek" tu kalo orang perlis panggil "tok". so tok ajak aku pergi tandop nama tempat, kat situ cam pasar pagi tapi diorang jual barang basah jer sayur, ikan ayam dah buah-buahan.
aku pun ikut la best jugakla..
kat situ diorang jual sayur segar2 semua, kalah kat perlis semua elok2..
kalo ikut hati cam aku nak beli semua sayur tu sebab pergh memang fresh...
pastu ikut tok aku ni pergi kat tempat ikan pulak...
wah, kat situ best.
aku posing je siap nampak nelayan2 tu tengah buang ikan dari pukat betul2 kat depan aku..
memang ikan yang dibeli kat sini fresh2 semua tak kena ais kiub lagi..
semua mata ikan cerah2 lagi..tapi tak sempat tangkap gambar sebab aku tengah kalut nak jalan pastu air ikan banyak bertakung kat bawah so abis baju yang aku pakai kena air ikan..
biasala tempat camni..
aku ada nampak udang kesukaan aku udang lipan.. tapi sekarang rasanya bukan musim dia lagi sebab udang tu kecik2. dah lama aku tak makan udang.
dah 2 tahun jugak kot.
kalo korang tengok tempat diorang jual pasti tak caye..
tempat ni namanya kuala kedah dekat sangat ngan pantai leman.
tandop tu letak tepi sungai yang terus bersambung dengan laut pastu yang berniaga pun kat tepi2 tu jugak.
balik jer nelayan dari laut diorang terus "parking" bot diorang dan terus pasarkan@jual ikan2 tu..
kiranyan on the spot la..
yang paling best harga jualan kat sini murah2 aku tak tau la pulak sebab apa?
mungkin kat sini ikan senang dapat tak payah biaya on the road dan kat sini mungkin
kampung sikit kot. tak tau la...
aku lupa sepatutnya aku pakai seluar yang singkat sikit tak payah aku nak cover sangat.
apepun aku tetap nak tengok nelayan2 tu buang ikan dari pukat haha..
kalau nak tahu tok aku yang sorang ni teror berbelanja.. lagi tak penuh raga motor aku lagi tu la dia membeli..
dah la aku pergi tu dengan motor je dia pulak beli banyak.. pening dibuatnya..
lepas satu2 dia meronda pastu aku ingatkan dah abis dia membeli tup-tup dia pusing pi kat gerai rambutan pulak..ish aku pelik betul orang tua ni..semua dia nak..
tapi yang menarik nya aku tengok buah rambutan tu harga sekilo rm1..
murah sangat tuh..
memang terkejut gak aku, tapi buahnya merah2 dah la tu besar2 pulak.. memang sedap
akhirnya dah nak balik jenuh jugak la aku susun barang2 yang tok aku beli tadi muat tak muat aku bagi muat jugak. aku tak kira..
kalo tak cam na aku nak bawak motor..
tok aku ni ada satu perangai,, kalau anak cucu dia balik dia suka beli @ buat makanan untuk anak cucu dia.. kadang2 tu lepas makan, makan, makan lagi..
lepas makan tengahari dia buat air kopi ngan biskut, pastu makan petang pulak dia wat cucur goreng, pastu tak sempat nak malam dia goreng bihun, pastu dah malam dia masak nasi.
kalo aku tinggal ngan dia mesti aku tambah kembung haha...
pastu bila cucu dia badan berisi dia bising kata makan banyak haha... aku pun tak tau ngan orang tua nih..
walaupun tok aku usia dia dah lanjut tapi masih rajin.. dia jenis cergas walaupun sekarang dah tak larat sangat..
pokoknya ujung minggu aku nie ok la...best tok aku ...

No comments:

Post a Comment

say hi to me..i say hello to you toooo...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...