Wednesday, June 25, 2008

SONG-dhoom again

video

sebenarnya ni antara lagu kesukaan aku.
best sebab hero dia pandai menari..aku ni memang gila sikit hindustan ni..
nak buat macammana aku memang dari kecik tengok cita hindustan sebab ahli keluarga aku semuanya minat cita bollywood nih..haha
tajuk lagu ni dhoom again maksud dia aku pun tak tau haha..

sebuah filem-AYAT-AYAT CINTA-


Ini adalah kisah cinta. Tapi bukan cuma sekedar kisah cinta yang biasa. Ini tentang bagaimana menghadapi turun-naiknya persoalan hidup dengan cara Islam. Fahri bin Abdillah adalah pelajar Indonesia yang berusaha menggapai gelar masternya di Al Ahzar. Berjibaku dengan panas-debu Mesir. Berkutat dengan berbagai macam target dan kesederhanaan hidup. Bertahan dengan menjadi penerjemah buku-buku agama. Semua target dijalani Fahri dengan penuh antusiasme kecuali satu: menikah.
Kenapa? Karena Fahri adalah laki-laki taat yang begitu ‘lurus’. Dia tidak mengenal pacaran sebelum menikah. Dia kurang artikulatif saat berhadapan dengan mahluk bernama perempuan. Hanya ada sedikit perempuan yang dekat dengannya selama ini. Neneknya, Ibunya dan saudara perempuannya.
Betul begitu? Sepertinya pindah ke Mesir membuat hal itu berubah. Tersebutlah Maria Girgis. Tetangga satu flat yang beragama Kristen Koptik tapi mengagumi Al Quran. Dan menganggumi Fahri. Kekaguman yang berubah menjadi cinta. Sayang cinta Maria hanya tercurah dalam diary saja.
Lalu ada Nurul. Anak seorang kyai terkenal yang juga mengeruk ilmu di Al Azhar. Sebenarnya Fahri menaruh hati pada gadis manis ini. Sayang rasa mindernya yang hanya anak keturunan petani membuatnya tidak pernah menunjukkan rasa apa pun pada Nurul. Sementara Nurul pun menjadi ragu dan selalu menebak-nebak.
Setelah itu ada Noura. Juga tetangga yang selalu disika Ayahnya sendiri. Fahri berempati penuh dengan Noura dan ingin menolongnya. Sayang hanya empati saja. Tidak lebih. Namun Noura yang mengharap lebih. Dan nantinya ini menjadi masalah besar ketika Noura menuduh Fahri memperkosanya.
Terakhir muncullah Aisha. Si mata indah yang menyihir Fahri. Sejak sebuah kejadian di metro, saat Fahri membela Islam dari tuduhan kolot dan kaku, Aisha jatuh cinta pada Fahri. Dan Fahri juga tidak bisa membohongi hatinya.
Lalu bagaimana bocah desa nan lurus itu menghadapi ini semua? Siapa yang dipilihnya? Bisakah dia menjalani semua dalam jalur Islam yang sangat dia yakini?
Jadi saksikanlah AYAT-AYAT CINTA.

Saturday, June 14, 2008

sheikh muszaphar shukor al-masrie

salam
aku tak perasan gambar ni sebenarnya aku lupa nak post padahal aku dah letak lama kat sini rupanya dia dok dalam draft dok sembunyi buat apa tang tu tak tau..
gambar ni aku buat guna perisian adobe photoshop cs2..
aku just cantumkan je gambar..
bukanla aku obses ngan muszaphar ni cuma just syok-syok je..
kagum la dengan dia ni..mesti sejuk perut makdia bangga ayah dia..dapat anak macam nie..
tak payah la nak cerita tentang sheikh muszaphar al-masrie ni sebab semua orang kenal dia..
boleh dikatakan dia ni memang insan bertuah..
oleh sebab itu jugak aku pilih dia sebagai role model aku..
sebelum ni aku memang takdak manusia biasa yang aku kagum dengan keupayaannya tapi denagn sheikh ni lain..
dia berjaya dalam banyak bidang buat aku iri hati so oleh itu aku berazam nak jadi macam dia..
bukan la sampai nak jadi angkasawan.. tapi mencontohi kegigihan dan tidak pernah kenal erti putus asa yang dia ada

YAHOO MESSENGER

assalamualaikum. harini sy nak promote dekat semua, tentang kedah chat room.
kat sii korang bukan setakat boleh cari kenalan , kat sini juagk korang boleh tambahkan pengetahuan tentang agama. bukan ape haritu sy cari punya cari ade la terjumpa 1 chat room ni, orang dia kat sini semua ok2. baik. mengenangkan kehadiran sy yang dapat diterima oleh semua orang nie jadi saya pun nak la kasi semua orang tahu. tak salah ber ongsi pengetahuan kan?
jadi kat sini slalu kat sebelah malam nyer ade seseorang yang akan buat tazkirah. mengenai agama lah. pastu isi kandunganya memang padat, cukup sempurna, macam seorang ustaz.bukan ape kita selalu je tak sempatkadang2 nak dengar ceramah ataupun memang tak nak dengar, jadi apa salahnya kadang kala sambil kita ym tu kita isi telinga kita dengan benda yang berfaedah.
alhamdulillah sekurangnya kita dapat berkat.

Tuesday, June 10, 2008

kasih suci


kasih suci ni sebenarnya bermaksud kasih itu adalah suci. seperti kasih kita pada manusia(cinta), pada haiwan pada pencipta kita. tak dapat diungkapkan dengan kata-kata apa erti kasih yang sebenar. tapi tanpa kasih, sayang cinta suka tidak ada maknaya. dari kasih segalanya bermula. kasih suci ini pula apabila ada keikhlasan dalam memberi kasih sayang kepada seseorang makhluk dan sebagainya. kasih suci itu juga akan membawa seseorang untuk mencintai seseorang yang lain. itu adalah lumrah alam. bak kata pepatah, dari kasih timbulnya sayang,dari sayang, datangnya rindu, dari timbullah cinta. ini pepatah kasih sebenarnya, he..he..

tapi yang dibenci apabila kasih suci itu telah ternoda dek sesuatu yang tidak diingini. saat itu tiada lagi ungkapan kasih sayang akan terucap dari mulut masing-masing.

apabila hanya seorang saja akan terpaksa menangungnya. dari sinilah juga timbul pula bibit-bibit benci yang akan menghapus semua kasih suci dalam hati.........

KASIH SUCI JUGA BOLEH MENJADI SALJU KASIH YANG DINGIN MENDAMAIKAN

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...