Monday, October 06, 2008

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI

Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin kepada semua yang mengenali diri ini.. Semoga jika ada salah silap mahupun terkasar bahasa atau terlampau cara yang tidak diingini ampun dan maaf dipinta
ikhlas dari Dyana
Terima kasih juga kepada teman-teman yang sudi datang ke rumah sewaktu dya ada buat sikit open house, thanks lah untuk Muhd Adil Asree 'and the gang' yang datang rumah dya seramai 5 orang la jugak dan juga Mira yang sudi datang walaupun cari rumah tak jumpa.. Tapi akhirnya dapat juga sampai kerumah.

Atiq dan ayahnya di pagi raya

Raya tahun ini bertambah ceria dengan kehadiran orang baru Muhd Atiq Tarique bin Mohd Saharol anak sulung bagi Haryanti dan Mohd Saharol, cucu pertama Roziyah dan Abd Rahman, serta anak saudara pertama bagi Nur Azira dan Dyana(diriku sendiri).
Kelahiran orang baru ini pada tanggal 14 September 2008 membawa sinar dan keceriaan yang baru pada Aidilfitri kali ini.
Tahun nie rutin raya Dya seperti biasa pagi raya selepas mengemas rumah untuk sentuhan terakhir sebelum semalamnya tidur hampir pukul 4.00 pagi,kerana sibuk untuk memasang langsir dan mengemas rumah secara total.. Pagi pulak tertidur terlebih sikit mungkin kerana mengantuk keterlaluan kot, tapi takpa digagahkan diri kerana ini adalah pagi istimewa pagi raya. Setelah siap rumah dikemas, diri sendiri pun siaplah didandan jugak. Pagi nie tak baju raya bukanlah baju baru pun sekadar baju yang dipakai untuk pergi kerja. memandangkan baju itu agak baru dibuat oleh emak semasa dalam praktikal. Jadi tak kisahlah.. Dya jenis yang simple. Lagipun baju yang dya pakai haritu masih nampak baru lagi. Setelah selesai, ayah dan abang pulang selepas selesai solat Hari Raya. Ayah bergaya dengan keris kesayangannya

Ayah tampak segak berbaju melayu,bersampin sedondon dan abang berbaju melayu oren++peach colour haritu.
Anak kecil yang paling malas bangun turut jugak dikejutkan oleh emak untuk dimandikan. Untuk pagi raya ni terasa malas nak mengalas perut dengan ketupat terasa lain macam pulak selepas 1 bulan puasa. Lalu ajak lah emak dan adik untuk ke rumah jiran betul-betul didepan rumah, untuk beraya juga makan juadah yang dihidang untuk pagi itu ialah nasi tomato. Rajin pulak mak cik Faridah nie buat nasi pagi-pagi raya nie..
Sekali nak pergi tu, usung sekali lah muhd Atiq tu yang ketika itu baru berumur 16 hari, walaupun tak lepas pantang lagi dah diusung kesana kemari..hehe
selepas dah mengisi perut tu..beraya dengan mak cik Faridah dan terus pulang kerumah. Sebab semua jiran lain dah pulang ke kampung pagi-pagi lagi..
Time nak kuar rumah nak balik ke Kuala Kedah rumah tok sebelah mak, baru teringat kami semua nie belum beraya lagi..hehe Sepatutnya kami beraya dulu sebelum keluar beraya dengan orang lain, tapi takpelah dah terlupa nak buat macam mana..Emak dan ayah terima duit raya dari kakak dan abang
di pagi raya

seterusnya bermula sesi beraya bersama ahli keluarga, dimulakan emak bersalaman dengan ayah,kakak dengan suaminya, dan selepas itu kami sebagai anak-anak memohon maaf kepada ayah dan emak. Masa beraya yang bestnya time tu ada jugak duit raya yang diberi oleh kakak dan abang,dah besar pun dapat duit raya lagi..(",)
Balik kampung kat Kuala Kedah semua family berhimpun kat situ. Makcik, mak su, pak ngah, pak tam, dan mak lang. Setiap kali raya semestinya keluarga sebelah emak akan berhimpun beramai-ramai, ada saja cerita masing-masing yang akan dikongsikan. Gelak-tawa akan kedengaran mengamatkan suasana rumah teres 2 tingkat di Taman Kampung Nelayan. walaupun suasananya bukanlah seperti di kampung tapi dengan berkumpul semua ahli keluarga tidak kirala dia mana pun..Hari Raya tetap meriah.
banyak makanan yang disediakan oleh tok. yang paling best sekali ketupat palas pulut hitam kegemaran ayah, sesetengah orang dan tempat saja yang tahu dan suka ketupat nie.. bagi siapa-siapa yang tak pernah mengenalinya.. cubalah cari dimana-mana, rasanya yang sedap dan lemak ditambah pulak dengan kuah kacang air tangan tok..memang sedap.
Sebelah petang, dya dan keluarga pulang ke Perlis, selalunya kalau tahun sebelumnya kami akan bermalam di sana, tapi kali ini disebabkan ada baby baru dan kakak masih lagi dalam pantang menyukarkan sikit untuk bermalam dia sana. Lagipun di sana memang dah ramai dengan anak sedara, jadi kalau bermalam di sana mungkin baby tak boleh tidur. Biasala kalau anak mak cik, 5 orang diorang tu dah macam tentera-tentera yang tengah bergempur kalau mereka ada..tak pernah duduk diam..lasak ya amat.
Malam tu tak buat apepun. sampai rumah dalam pukul 8.00, adala rasa letih jugak badan nie. Masa tengah tengok rancangan raya malam tu, planning dengan ayah nak buat open house, buat bihun sup aje, pastu ayah cakap ok . So esok tu yang datang ke rumah ramai la jugak.. Saudara sebelah ayah dan mak jugak member Adil dan Mira pun ada datang..
Sekianlah rutin Raya tahun nie..




No comments:

Post a Comment

say hi to me..i say hello to you toooo...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...